با کتاب پردازان

وبلاگی در زمینه آموزش مجازی

با کتاب پردازان

وبلاگی در زمینه آموزش مجازی

ضرورت E-Learning

رویکرد گسترده به سوی آموزش اکترونیکی خود گواه این است که سیستم نوین آموزش الکترونیکی فوائد و مزایای منحصر به فردی را برای افراد، سازمانها ومراکز آموزشی به همراه دارد . شیوه نوین آموزش الکترونیکی با بکار گیری آخرین دستاوردهای عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات پارادایم های جدیدی را خلق کرده است و افق های روشنی را در عرصه آموزش ارائه می دهد. امروزه هر سازمانی که بتواند سریعتر با نیروی کار، مشتریان، عرضه کنندگان و نمایندگیهایش . . . ارتباط برقرار نماید و آنها را از آخرین تغییرات و دستاوردهای علمی آگاه کند برنده میدان رقابت است واز امتیاز بیشتری برای بدست آوردن فرصتهای موجود جهت پیشی گرفتن از رقبا برخوردار خواهد شد. شرکت ها با به خدمت گرفتن سیستم آموزش الکترونیکی بهمراه طرحی جامع ، کلی و استرتژیک برای پیاده سازی آن قادر خواهند بود تا از مزایای فراوان آن از قبیل تنوع در آموزش، انعطاف پذیری و سرعت بهره لازم را ببرند .

در گذشته تمامی آموزشهای کارکنان در شرکتها و سازمانها به شیوه کلاس های حضوری برگزار می گردید که در آن محوریت کلاس با مربی آموزش بود. با ظهور اینترنت ، آموزش به روش الکترونیکی جایگاه خاصی پیدا کرد وبعنوان رسانه آموزشی مناسب عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات که در آن سرعت انتقال دانش و اطلاعات بسیار حائز اهمیت است ، خود را به سازمانها و مراکز آموزشی معتبر در سراسر دنیا معرفی کرد. ورود این رسانه باعث تحول و انقلاب بزرگی در عرصه آموزش شد . پدیده آموزش الکترونیکی باعث گسترش دامنه آموزش در شرکت ها و سازمانها شد و همچنین باعث به وجود آمدن تغییر شیوه آموزشی از تلاش تاکتیکی برای آموزش کارکنان به تلاش استراتژیک برای به اشتراک گذاشتن دانش و اطلاعات بین کارکنان، مدیران و سازمانهای بیرونی شد. بطوریکه انتقال سریع دانش فنی در بین کارکنان و بخش های مختلف یک سازمان از جمله اساسی ترین عوامل پیشرفت و بالندگی به شمار می رود .و اکنون این سوال پیش می آید که آموزش الکترونیکی تا چه حد پاسخگوبه نیاز آموزشی صنایع بوده است .

تنوع، انعطاف پذیری و سرعت از جمله نقاط عطف یک سیستم آموزش الکترونیکی مطلوب می باشد و این خصوصیت ها باعث گستردگی صنعت E-Learning در ارائه آموزش های مختلف سازمانی می گردد.

اهداف :

بر خلاف تمامی روشهای سنتی آموزش ،E-Learning یا سیستم آموزش الکترونیکی با بکارگیری تمامی ابزارهای دیداری ، شنیداری و انیمیشن در غالب یک تجربه واحد، محتوای آموزشی ،کاملا گویا وزنده را به فراگیران هدیه میکند.ازدیگر فرصتهای منحصر به فرد این سیستم برداشتن مرزهای جغرافیائی و رفع تبعیضهای آموزشی و ارائه سیستم آموزشی موثر و منصفانه برای تمامی مخاطبان این دوره در اقصی نقاط جهان و همچنین کاهش هزینه های نشر و توزیع محتویات آموزشی میباشد . بعلاوه سیستم آموزش الکترونیکی ،آموزش همزمان و هماهنگ با سرعت یادگیری فراگیر را ارائه می نماید.آن دسته از فراگیران که از توان و آمادگی ذهنی بهتری برخوردار میباشند میتوانند سریعتر دوره ها و مراحل آموزش ارائه شده را بگذرانند و نیز آنهایی که توان و آمادگی کمتری دارند میتوانند متناسب با سرعت یادگیری خود و بدور از هرگونه اضطراب مطالب آموزشی را فرا گیرند.

اهداف کلی سیستم E-Learning:


# کاهش هزینه های ایاب و ذهاب




# کاهش زمانی که برای آموزش در خارج از سازمان صرف میشود.




# بهبودی و سرعت در انجام وظایف شغلی




# رسیدن به عملکرد بهتر




# در دسترس بودن آموزش در هر زمان و هر مکان




# آموزشی مرتبط، موثر و جذاب



نتایج مورد انتظار:

بعضی از نتایج برجسته این سیستم برای مؤسسات و مربیان آموزشی و سازمانها به شرح ذیل میباشد:

الف) سازمانها و مراکز آموزشی :


# کاهش هزینه های سربار از جمله عوامل مؤثر برای پذیرش و استقبال از این سیستم نوین آموزشی به حساب می آید.حذف هزینه هایی از قبیل حق التدریس مربیان آموزشی ،حقوق پرسنلی ،اجاره مکانهای آموزشی ،ایاب و ذهاب و…..




# صرفه جویی در زمان یادگیری :آموزش به شیوه الکترونیکی بین 40 تا60 درصد زمان یادگیری را کاهش میدهد.




# صرفه جویی در زمانی که کارمند بابت آموزش در مؤسسات بیرون از محیط کار صرف میکند.




# افزایش توان یادگیری و بازدهی و نیز کاربردیتر بودن آموخته ها در محیط کار با افزایش 25% توان یادگیری نسبت به شیوه سنتی.




# ارائه پیوسته و یکنواخت محتوای آموزشی ‍:در این روش امکان ارائه غیر همزمان و متناسب با سرعت یادگیری فراگیر میسر می باشد.




# امکان ارائه آموزش برای هر تعداد از فراگیران تحت آموزش




# امکان مشارکت و تعادل بیشتر با دیگر مراکز آموزشی داخلی و خارجی




# امکان ذخیره سازی و استفاده مجدد دانش ایجاد شده در هر درس




# مدیریت آموزش با دقت بالا



ب) اساتید ، مربیان و مولفان آموزشی :

امکان ارزیابی سریعتر و راحت تر فراگیران




# مدیریت تدوین و طراحی محتوای آموزشی


# امکان به روز رسانی سریعتر و آسانتر محتوای آموزشی




# نظارت و پیگیری دقیق استاد درس،بر روند آموزش فراگیران تحت آموزش




# امکان استفاده از آخرین تکنولوژی دیجیتال در تهیه مواد آموزشی



ج) فراگیران :

علاوه بر افزایش توان یادگیری ،صرفه جویی در هزینه های ایاب و ذهاب ،زمان یادگیری و دیگر فوائدی که قبلاً به آنها اشاره شد این سیستم همچنین دارای یک سری مزایای دیگر میباشدکه در زیر به آنها اشاره میشود:


# امکان آموزش فراگیران در هر زمان و هر مکان




# امکان تعادل بیشتر بین استاد و دانشجو ،دانشجو و استاد ،دانشجو و دانشجوو نیز استاد بااستاد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد