با کتاب پردازان

وبلاگی در زمینه آموزش مجازی

با کتاب پردازان

وبلاگی در زمینه آموزش مجازی

نکاتی برای کاهش اضطراب در دانش آموزان در فصل امتحان

 تعریف اضطراب

اضطراب بیانگر حالت هیجانی نامطلوبی است که محصول فشار و کشمکشهای روانی افراد میباشد و مشخصه بارز آن ترس و بیم از وقوع حوادث آینده است.

مقدمه:   در تمام زندگی , افراد در معرض انواع امتحان قرار دارند از جمله امتحانات دانش آموزان در مقاطع تحصیلی گوناگون, امتحانات ورودی دانشگاه ها , امتحان به منظور ادامه تحصیل, امتحان استخدامی برای احراز شغل و ... بنابراین لازم است کسانی که بنوعی با انواع امتحانات سر و کار دارند توانایی و آمادگی روبرو شدن با امتحانات را در خود افزایش دهند؛ یکی به این دلیل که آزمونها بخش بزرگی از زندگی است و دیگر اینکه مقامی جنبه های زندگی حال و آینده افراد را تحت تاثیر قرار میدهد.

علائم و نشانه های اضطراب امتحان:

 

علائم و نشانه های اضطراب امتحان همانند علائم و نشانه های اضطراب است با توجه به تحقیقات انجام شده آشفتگی معده , بهم خوردن ساعتهای خواب و آرامش, تغییراتی در میل به غذا, ضعف, سرگیجه , تغییر در فشار خون, میزان نبض و ترشح هورمونهای آدرنالین و نورآدرنالین در افراد دارای اضطراب امتحان در ایام امتحانات و در نتیجه هنگام امتحان در نوجوانان مستعد به اضطراب افزایش می یابد.

علل اضطراب امتحان:

علت آشکار: اضطراب , هراس از تحقیر و آبرو ریزی است. فرد احساس میکند اگر موفق نشود در برابر دوستان یا خانواده تحقیر میشود. در واقع احساس میکند عزت نفس و غرورش با موفقیت ارتباط دارد و اگر امتحان را خراب کند از احترام دیگران محروم میشود.

علت پنهان: گاه انسان بدان سبب که خود را به حرکت در مسیر طراحی شده به وسیله دیگران ناگزیر می بیند دچار اضطراب میشود. برخی از پژوهشگران عواملی مانند : فقدان مهارتهای مطالعه را سبب اضطراب می دانند و میگویند چون فرد نمی داند چگونه و به چه روشی مطالعه کند مطالب را خوب دریافت نکرده و هنگام امتحان دچار اضطراب می شود. همچنین در
سبب شناسی اضطراب امتحان میتوان نقش سه عامل شخصیتی – خانوادگی- آموزشگاهی را در ایجاد و شدت اضطراب اشاره کرد.

الف- عوامل شخصیتی: مانند اضطراب عمومی, عزت نفس پایین- هوش متوسط و کم بودن انگیزه موفقیت

ب- عوامل خانوادگی: انتظارات نامعقول و بیش از حد توان افراد از طرف خانواده- تنبیه و سرزنش – عدم ارائه تشویق- و پایین بودن وضعیت اجتماعی و اقتصادی خانواده با اضطراب امتحان همبستگی دارد.

ج- عوامل آموزشگاهی: این عوامل مربوط به محیط مدرسه و موقعیت امتحان دارد که در این رابطه میتوان به انتظارات بیش از حد معلم , دروس و امتحانات مشکل, مراقبین امتحان, محدودیت زمان در جلسه امتحان, محیط نامناسب امتحان و وجود عوامل مزاحم مثل سر و صدا , نور و تهویه نامناسب اشاره نمود. عوامل اجتماعی نیز در این امر دخیل می باشند, مثل: رقابتهای ناسالم و بیماری بیست گرایی و انتظارات تحمیلی.

دسته بندی های اضطراب امتحان:

1-    هنگام مطالعه و آماده شدن برای امتحان

2-    شب قبل از امتحان و صبح روز امتحان

3-    هنگام حرکت به طرف محل امتحان و ورود به جلسه

4-    هنگام شروع امتحان , در حین امتحان و پس از آن

5-    هنگام ثبت نام برای امتحان

6-    هنگام گفتگو درباره امتحان                         7-      زمان انتظار برای اخذ جواب امتحان

دانش آموزانی دچار اضطراب امتحان میشوند که دارای ویژگیهای زیر هستند:

1-    برای انجام تکالیف عجله میکنند.

2-    از خود ارزیابی منفی دارند.

3-    روحیه رقابتی ناسالم دارند.

4-    معمولا تحت فشار خواسته های والدین هستند.

5-    برای برنده شدن تلاش میکنند نه برای درک کردن و لذت بردن.

6-    ترس از شکست دائماً آنها را آزار میدهد.

7-    شیوه مطالعه کردن آنها درست نیست                                         8-   در نوشتن مطالب ضعیف و کند هستند.              

9- بجای درک مطالب , سعی در حفظ مطالب دارند.                      10-  اعتماد به نفس کمی دارند.

روشهای درمانی برای کاهش اضطراب امتحان:

1-همیشه توکل به خدا داشتن                               2-  تن آرامی و آسوده باش گفتن به خود

3-حساسیت زدائی منظم                                        4-  ایمن سازی در مقابل استرس

5- آموزش مهارتهای مطالعه و یادگیری                    6-   مقابله با باورهای غیر عقلانی و غیر منطقی

منبع: مسائل آموزش و پرورش ایران و راهکارهای آن

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد