تعریف اضطراب
اضطراب بیانگر حالت هیجانی نامطلوبی است که محصول فشار و کشمکشهای روانی افراد میباشد و مشخصه بارز آن ترس و بیم از وقوع حوادث آینده است.
مقدمه: در تمام زندگی , افراد در معرض انواع امتحان قرار دارند از جمله امتحانات دانش آموزان در مقاطع تحصیلی گوناگون, امتحانات ورودی دانشگاه ها , امتحان به منظور ادامه تحصیل, امتحان استخدامی برای احراز شغل و ... بنابراین لازم است کسانی که بنوعی با انواع امتحانات سر و کار دارند توانایی و آمادگی روبرو شدن با امتحانات را در خود افزایش دهند؛ یکی به این دلیل که آزمونها بخش بزرگی از زندگی است و دیگر اینکه مقامی جنبه های زندگی حال و آینده افراد را تحت تاثیر قرار میدهد.
علائم و نشانه های اضطراب امتحان:
علائم و نشانه های اضطراب امتحان همانند علائم و نشانه های اضطراب است با توجه به تحقیقات انجام شده آشفتگی معده , بهم خوردن ساعتهای خواب و آرامش, تغییراتی در میل به غذا, ضعف, سرگیجه , تغییر در فشار خون, میزان نبض و ترشح هورمونهای آدرنالین و نورآدرنالین در افراد دارای اضطراب امتحان در ایام امتحانات و در نتیجه هنگام امتحان در نوجوانان مستعد به اضطراب افزایش می یابد.
علل اضطراب امتحان:
علت آشکار: اضطراب , هراس از تحقیر و آبرو ریزی است. فرد احساس میکند اگر موفق نشود در برابر دوستان یا خانواده تحقیر میشود. در واقع احساس میکند عزت نفس و غرورش با موفقیت ارتباط دارد و اگر امتحان را خراب کند از احترام دیگران محروم میشود.
علت پنهان: گاه انسان بدان سبب که خود را به حرکت در مسیر طراحی شده به وسیله دیگران ناگزیر می بیند دچار اضطراب میشود. برخی از پژوهشگران عواملی مانند : فقدان مهارتهای مطالعه را سبب اضطراب می دانند و میگویند چون فرد نمی داند چگونه و به چه روشی مطالعه کند مطالب را خوب دریافت نکرده و هنگام امتحان دچار اضطراب می شود. همچنین در
سبب شناسی اضطراب امتحان میتوان نقش سه عامل شخصیتی – خانوادگی- آموزشگاهی را در ایجاد و شدت اضطراب اشاره کرد.
الف- عوامل شخصیتی: مانند اضطراب عمومی, عزت نفس پایین- هوش متوسط و کم بودن انگیزه موفقیت
ب- عوامل خانوادگی: انتظارات نامعقول و بیش از حد توان افراد از طرف خانواده- تنبیه و سرزنش – عدم ارائه تشویق- و پایین بودن وضعیت اجتماعی و اقتصادی خانواده با اضطراب امتحان همبستگی دارد.
ج- عوامل آموزشگاهی: این عوامل مربوط به محیط مدرسه و موقعیت امتحان دارد که در این رابطه میتوان به انتظارات بیش از حد معلم , دروس و امتحانات مشکل, مراقبین امتحان, محدودیت زمان در جلسه امتحان, محیط نامناسب امتحان و وجود عوامل مزاحم مثل سر و صدا , نور و تهویه نامناسب اشاره نمود. عوامل اجتماعی نیز در این امر دخیل می باشند, مثل: رقابتهای ناسالم و بیماری بیست گرایی و انتظارات تحمیلی.
دسته بندی های اضطراب امتحان:
1- هنگام مطالعه و آماده شدن برای امتحان
2- شب قبل از امتحان و صبح روز امتحان
3- هنگام حرکت به طرف محل امتحان و ورود به جلسه
4- هنگام شروع امتحان , در حین امتحان و پس از آن
5- هنگام ثبت نام برای امتحان
6- هنگام گفتگو درباره امتحان 7- زمان انتظار برای اخذ جواب امتحان
دانش آموزانی دچار اضطراب امتحان میشوند که دارای ویژگیهای زیر هستند:
1- برای انجام تکالیف عجله میکنند.
2- از خود ارزیابی منفی دارند.
3- روحیه رقابتی ناسالم دارند.
4- معمولا تحت فشار خواسته های والدین هستند.
5- برای برنده شدن تلاش میکنند نه برای درک کردن و لذت بردن.
6- ترس از شکست دائماً آنها را آزار میدهد.
7- شیوه مطالعه کردن آنها درست نیست 8- در نوشتن مطالب ضعیف و کند هستند.
9- بجای درک مطالب , سعی در حفظ مطالب دارند. 10- اعتماد به نفس کمی دارند.
روشهای درمانی برای کاهش اضطراب امتحان:
1-همیشه توکل به خدا داشتن 2- تن آرامی و آسوده باش گفتن به خود
3-حساسیت زدائی منظم 4- ایمن سازی در مقابل استرس
5- آموزش مهارتهای مطالعه و یادگیری 6- مقابله با باورهای غیر عقلانی و غیر منطقی
منبع: مسائل آموزش و پرورش ایران و راهکارهای آن