X
تبلیغات
رایتل

 

هرچقدر استراتژی جامعی برای بازاریابی داشته باشید، باز از دانستن نکاتی جهت هدف گیری دقیق مشتریان محصولات و خدمات تان بی نیاز نخواهید بود. در ذیل هفتاد و سه نکته بازاریابی برای کلیه کسب و کارهای خرد و کلان ارائه می گردد.

 

ایده های کلی
 

    * نگذارید روزتان بدون پرداختن به حداقل یک فعالیت بازاریابی شب شود
    * درصدی از درآمد ناخالص خود را به عنوان بودجه سالیانه بازاریابی تعیین کنید.
    * هر سال اهداف خاص بازاریابی را تعیین و هر سه ماه یک بار آنها را ارزیابی و تنظیم نمایید.
    * یک پوشه برای نگهداری ایده های بازاریابی اختصاص دهید.
    * هر روز و هر ساعت کارت ویزیت را همراه تان داشته باشید.

 

بازار هدف

    * نسبت به تحولاتی که شاید روی بازار هدف، محصول یا استراتژی بازاریابی شما تاثیر بگذارد، هوشیار باشید.
    * مطالعات تحقیق بازاریابی درباره حرفه، صنعت، محصول و گروه های بازار هدف خود را بخوانید.
    * آگهی های رقبای خود را گردآوری کنید و با مطالعه آنها، اطلاعاتی درباره استراتژی، ویژگی ها و مزایای محصولات آنها به دست آورید.
    * از مشتریان بپرسید چرا شما را انتخاب کردند و خواستار توصیه هایی برای بهبود کیفیت شوید.
    * از مشتریان سابق بپرسید چرا شما را رها کردند.

 

توسعه محصول
 

    * یک  محصول جدید ارائه دهید.
    * نسخه ای ساده تر، ارزان تر یا کوچک تر از محصول  خود پدید آورید.
    * نسخه ای شکیل تر، گران تر، سریع تر یا بزرگتر از محصول  خود ارائه دهید.

 

آموزش ، منابع و اطلاعات
 

    * برای کارکنان خود یک صندوق پیشنهادات بگذارید.
    * در سمینارهای بازاریابی حضور یابید.
    * کتاب های بازاریابی را بخوانید.
    * مشترک نشریات مکتوب و اینترنتی بازاریابی شوید.
    * هرماه یک جلسه بازاریابی با کارکنان یا مباشران خود بگذارید تا درباره استراتژی و وضعیت بازار بحث کنید و ایده های تازه بگیرید.
    * یک مشاور بازاریابی جهت همفکری استخدام کنید.

 

قیمت گذاری و پرداخت
 

    * ساختار قیمت گذاری تان را تجزیه و تحلیل کنید و ببینید کجای آن نیاز به اصلاح و تنظیم دارد.
    * به مشتریان ثابت، هدیه  دهید.
    * در زمانهای خاص محصول ویژه با تخفیف ارائه نمایید.

 

ارتباطات بازاریابی
 

    * برای مشتریان کنونی و بالقوه تان یک خبرنامه منتشر کنید.
    * بروشوری از محصولات و خدمات تان را چاپ کنید.
    * همراه بروشورهای خود یک برگه نظرسنجی بگنجانید که پول تمبرش را شما پرداخته اید. بدین ترتیب می توانید بازخورد ارزشمندی از مشتریان دریافت کنید.
    * یادتان باشد کارت ویزیت درون جعبه کارایی ندارد، حتما آن را پخش کنید. به هر مشتری بالقوه دو کارت ویزیت و بروشور بدهید تا یکی را نگه دارد و دیگری را به دوستانش بدهد.
    * برای هرکدام از بخش های بازار هدف تان یک کارت ویزیت و بروشور خاص طراحی کنید، (مثلا یکی برای سازمان ها و نهادهای دولتی و یکی برای کاسب کارها و مصرف کنندگان)
    * یک پوستر یا تقویم با آرم شرکت تان چاپ کنید و به مشتریان هدیه بدهید.
    * روی سربرگ، برگه های فاکس یا صورتحساب، شعار یا جمله ای در وصف فعالیت خود به چاپ برسانید.
    * در بروشورهای خود نظرات مثبت مشتریان درباره کالا و خدمات خود را به چاپ برسانید.
    * برای بازاریابی به شیوه پست مستقیم از پاکت های رنگی یا بزرگ استفاده کنید تا کنجکاوی گیرنده را برانگیزد

 

رابطه با رسانه ها

    * از انتشار نشریات و سایت های جدید متوجه شوید تا اخبار خود را به رسانه و فرد مناسب بفرستید.
    * در سایتها و فروم ها و روزنامه های عادی یا اقتصادی و نشریات تخصصی مطلب بنویسید.
    * مقاله ای به قلم خود چاپ کنید و نسخه های آن را برای همکاران تان بفرستید و یا در فروم ها منتشر کنید..
    * یکصدمین، پانصدمین یا یکصد هزارمین مشتری خود را در سایت خود معرفی کنید.
    * یک جایزه سالیانه به راه اندازید و آن را در بوق و کرنا کنید. مثلا می توانید به بهترین کارمند سال شرکت یا سازمان خود جایزه بدهید.
    * اخبار خود را همراه عکس مربوطه به مطبوعات و سایتها بفرستید.
    * مرتبا سایتها و  روزنامه ها و مجلات را برای یافتن فرصت های روابط عمومی بخوانید.
    * برای سایتها و مطبوعات مقالات «راهنما» درباره حوزه تخصصی کسب و کارتان بفرستید.


 

خدمات مشتری و رابطه با مشتری
 

    * از مشتریان تان بخواهید که بازگردند.
    * تماس های تلفنی مشتریان را بدون فوت وقت پاسخ دهید.
    * روی دستگاه پیامگیر تلفن، اطلاعات مهم مانند ساعات کار شرکت، مکان و فرد پاسخگو را ضبط کنید.
    * روی دستگاه پیامگیر تلفن، پیامی بیادماندنی یا «نکته روز» را ضبط نمایید.
    * برای مشتریان تان نمایش یا هر رویداد جالب دیگر را سازماندهی کنید یا بلیت تئاتر و سینما و... برایشان بفرستید.
    * در دفترتان با حضور مشتریان یک سمینار برگزار کنید.
    * تشکرنامه های دستنویس خوش خط برای مشتریان بفرستید. می توانید برای جشن تولدشان یا سایر مناسبت های سال، کارت تبریک ارسال کنید.
    * مقالات جالب را کپی کنید و همراه کارت ویزیت و بروشورتان برای مشتریان کنونی یا بالقوه بفرستید.
    * بخشی از وب سایت خود را به نظرات  مشتریان اختصاص دهید.

 

تبلیغات

    * در فصل های اوج فعالیت تجاری برای کسب و کارتان تبلیغ کنید.
    * یک ایمیل و شماره تلفن راحت و بیاد ماندنی بگیرید.
    * برای سایت اینترنتی خود، آدرس بیادماندنی انتخاب کنید و آن را در کلیه ارتباطات بازرگانی قید نمایید.
    * از طریق پست مستقیم، کسب و کار خود را مشترکا با سایر حرفه ای ها تبلیغ کنید.
    * در یک دایرکتوری ویژه یا کتاب زرد تبلیغ نمایید.
    * در همه سایتهایی که تبلیغ رایگان میپذیرند تبلیغ کنید.
    * به منظور دستیابی به بازارهای خارجی، آگهی دو یا چند زبانه چاپ کنید. این آگهی را در نشریه ای پرمخاطب قرار دهید.
    * به مشتریان خود هدایای تبلیغاتی نظیر خودکار، پدماوس یا ماگ بدهید.
    * درون پاکت نامه یا مرسولات پستی، چیزی برجسته بگذارید تا کنجکاوی گیرنده تحریک شود.
    * برچسب های جالبی برای نصب روی شیشه اتومبیل طراحی و بین مشتریان توزیع کنید.
    * آگهی های خود را کدگذاری و نتایج شان را دنبال کنید.
    * حامی مالی یک مسابقه ورزشی یا برنامه رادیویی و تلویزیونی شوید.

 

رویدادهای ویژه
 

    * در دبیرستان ها سخنرانی کنید و به دانشجویان درباره حرفه آینده شان توصیه کنید.
    * بخشی از وقت و پول خود را به سازمان های خیریه یا غیرانتفاعی اختصاص دهید و نتایج آن را در مطبوعات و سایتها به چاپ برسانید.
    * یک سی دی یا فیلم آموزشی درباره خدمات خود تهیه کنید و رایگان توزیع نمایید.
    *  کتاب تالیف کنید

 

ایده های فروش
 

    * روزنامه ها و نشریات تخصصی را برای به دست آوردن فرصت های تازه تجاری و آگاهی یافتن از عزل و نصب های شرکت ها بخوانید.
    * شعارها و استراتژی های بازاریابی تان را به اطلاع وکیل، حسابدار، بانکدار، تعمیرکار و کانون تبلیغاتی تان برسانید و بدین ترتیب نیروی فروش خود را به رایگان گسترش دهید.
    * ساعات فعالیت خود را افزایش دهید.
    * حتی در ایام تعطیل گروهی را جهت ارائه خدمات به مشتریان اختصاص دهید.
    * نمونه های محصولات خود را در دفترتان به نمایش بگذارید.
    * به مشتریان سابق تلفن بزنید , ایمیل بزنید و یا برایشان نامه بفرستید تا آنها را دوباره جذب کنید.
    * از طریق اینترنت سفارش بگیرید.
    * به مشتریان اینترنتی خود اطمینان دهید که سیستم امنیتی سایت شما قابل اعتماد است.
    * از زمان پاسخگویی به سفارش ها بکاهید و روند سفارش مجدد را تسهیل کنید.

 

نوشته : جویس بوسک Joyce Bosc

 بر گرفته از  : روزنامه تفاهم