تهیه و تنظیم مقاله : سید رضا جمال زاده – کارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی- مشاور هنرستان علاقه مندان تاریخ نشان می دهد که ایرانیان از دیر باز به کتابخانه ها اهمیت می داده اند . کتابخانه ها در توسعه فرهنگی – اجتماعی – اقتصادی و سیاسی جامعه و حفظ و پیشبرد آموزش رسمی و فردی و مطالعه در هنگام فراغت نقش چشمگیری داشته اند . عوامل مؤثر در ایجاد علاقه برای استفاده از کتابخانه های آموزشگاهی الف – فعالیت های کتابخانه آموزشگاه :
یکی از کارهای مهم در جهت جذب دانش آموزان برای استفاده از کتابخانه مدارس این است که در زمینه های مختلف مانند بازدید از کتابخانه های عمومی شهر بازدید از چاپخانه ها بازدید از بناهای تاریخی ، موزه ها و نمایشگاههای کتاب برنامه ریزی دقیق صورت گیرد . برگزاری مسابقات کتابخوانی اشتراک مجلات و روزنامه های مورد علاقه دانش آموزان از اقدامات عملی برای جذب دانش آموزان به سوی کتابخانه و فعالیت های آن است . ب) نقش خانواده در بهره گیری از کتابخانه : تحقیقات نشان داده است که محیط خانواده در ایجاد علاقه و عادت به مطالعه نقش اساسی دارد . اگر پدران و مادران به مطالعه علاقه مند باشند فرزندان آنان نیز با کتاب بیشتر و بهتر آشنا می شوند و به مطالعه آن عادت می کنند. ج) نقش کتابداران در بهره گیری از کتابخانه مدارس : کتابدار متخصص از جمله عوامل مهم در هدایت دانش آموزان به سوی کتابخانه است نقش بسیار مهم کتابدار ترغیب دانش آموزان به مطالعه کتاب از راه صحبت کردن پیرامون کتابهایی است که ممکن است برای آنها جالب باشد . یکی از مشکلاتی که در مدارس وجود دارد کمبود و یا نبود کتابدار متخصص می باشد که با توجه به موضوع مورد بحث رسیدگی به آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است . د) نقش معلم در استفاده از کتابخانه : نقش معلمان در موفقیت کا ر کتابخانه مدارس فوق العاده مهم است و همچنین معلمان مایل به همکاری با کتابدار مدرسه باشند ، دانش آموزان را به استفاده از کتابخانه مدرسه و کتابخانه های عمومی و خرید کتاب تشویق کنند . تکالیفی به آنها ارائه دهند که انجام آن مستلزم استفاده از کتابخانه باشد . ها) نقش کتابهای درسی در استفاده از کتابخانه : کتابهای درسی از طریق معرفی روش های استفاده از کتابخانه اختصاص دروسی در مورد مطالعه می توانند در ایجاد روحیه مطالعه و پژوهش مؤثر باشند . پیشنهادات مقاله 1- توسعه و تجهیز کتابخانه مدارس از طریق خرید انواع کتب جدید علمی ، تاریخی ، ادبی 2- اشتراک انواع مجلات ، روزنامه 3- اختصاص ساعت مطالعه و پژوهش در کتابخانه برای دانش آموزان در برنامه هفتگی مدارس 4- برگزاری مسابقات کتابخوانی ر مدارس و تشویق و تقدیر از دانش آموزان فعال در این زمینه 5- مجهز کردن کتابخانه مدارس به شبکه جهانی اینترنت و ارائه آموزش های لازم در این زمینه به دانش آموزان |