هرچقدر استراتژی جامعی برای بازاریابی داشته باشید، باز از دانستن نکاتی جهت هدف گیری دقیق مشتریان محصولات و خدمات تان بی نیاز نخواهید بود. در ذیل هفتاد و سه نکته بازاریابی برای کلیه کسب و کارهای خرد و کلان ارائه می گردد.
ایده های کلی
* نگذارید روزتان بدون پرداختن به حداقل یک فعالیت بازاریابی شب شود * درصدی از درآمد ناخالص خود را به عنوان بودجه سالیانه بازاریابی تعیین کنید. * هر سال اهداف خاص بازاریابی را تعیین و هر سه ماه یک بار آنها را ارزیابی و تنظیم نمایید. * یک پوشه برای نگهداری ایده های بازاریابی اختصاص دهید. * هر روز و هر ساعت کارت ویزیت را همراه تان داشته باشید.
بازار هدف
* نسبت به تحولاتی که شاید روی بازار هدف، محصول یا استراتژی بازاریابی شما تاثیر بگذارد، هوشیار باشید. * مطالعات تحقیق بازاریابی درباره حرفه، صنعت، محصول و گروه های بازار هدف خود را بخوانید. * آگهی های رقبای خود را گردآوری کنید و با مطالعه آنها، اطلاعاتی درباره استراتژی، ویژگی ها و مزایای محصولات آنها به دست آورید. * از مشتریان بپرسید چرا شما را انتخاب کردند و خواستار توصیه هایی برای بهبود کیفیت شوید. * از مشتریان سابق بپرسید چرا شما را رها کردند.
توسعه محصول
* یک محصول جدید ارائه دهید. * نسخه ای ساده تر، ارزان تر یا کوچک تر از محصول خود پدید آورید. * نسخه ای شکیل تر، گران تر، سریع تر یا بزرگتر از محصول خود ارائه دهید.
آموزش ، منابع و اطلاعات
* برای کارکنان خود یک صندوق پیشنهادات بگذارید. * در سمینارهای بازاریابی حضور یابید. * کتاب های بازاریابی را بخوانید. * مشترک نشریات مکتوب و اینترنتی بازاریابی شوید. * هرماه یک جلسه بازاریابی با کارکنان یا مباشران خود بگذارید تا درباره استراتژی و وضعیت بازار بحث کنید و ایده های تازه بگیرید. * یک مشاور بازاریابی جهت همفکری استخدام کنید.
قیمت گذاری و پرداخت
* ساختار قیمت گذاری تان را تجزیه و تحلیل کنید و ببینید کجای آن نیاز به اصلاح و تنظیم دارد. * به مشتریان ثابت، هدیه دهید. * در زمانهای خاص محصول ویژه با تخفیف ارائه نمایید.
ارتباطات بازاریابی
* برای مشتریان کنونی و بالقوه تان یک خبرنامه منتشر کنید. * بروشوری از محصولات و خدمات تان را چاپ کنید. * همراه بروشورهای خود یک برگه نظرسنجی بگنجانید که پول تمبرش را شما پرداخته اید. بدین ترتیب می توانید بازخورد ارزشمندی از مشتریان دریافت کنید. * یادتان باشد کارت ویزیت درون جعبه کارایی ندارد، حتما آن را پخش کنید. به هر مشتری بالقوه دو کارت ویزیت و بروشور بدهید تا یکی را نگه دارد و دیگری را به دوستانش بدهد. * برای هرکدام از بخش های بازار هدف تان یک کارت ویزیت و بروشور خاص طراحی کنید، (مثلا یکی برای سازمان ها و نهادهای دولتی و یکی برای کاسب کارها و مصرف کنندگان) * یک پوستر یا تقویم با آرم شرکت تان چاپ کنید و به مشتریان هدیه بدهید. * روی سربرگ، برگه های فاکس یا صورتحساب، شعار یا جمله ای در وصف فعالیت خود به چاپ برسانید. * در بروشورهای خود نظرات مثبت مشتریان درباره کالا و خدمات خود را به چاپ برسانید. * برای بازاریابی به شیوه پست مستقیم از پاکت های رنگی یا بزرگ استفاده کنید تا کنجکاوی گیرنده را برانگیزد
رابطه با رسانه ها
* از انتشار نشریات و سایت های جدید متوجه شوید تا اخبار خود را به رسانه و فرد مناسب بفرستید. * در سایتها و فروم ها و روزنامه های عادی یا اقتصادی و نشریات تخصصی مطلب بنویسید. * مقاله ای به قلم خود چاپ کنید و نسخه های آن را برای همکاران تان بفرستید و یا در فروم ها منتشر کنید.. * یکصدمین، پانصدمین یا یکصد هزارمین مشتری خود را در سایت خود معرفی کنید. * یک جایزه سالیانه به راه اندازید و آن را در بوق و کرنا کنید. مثلا می توانید به بهترین کارمند سال شرکت یا سازمان خود جایزه بدهید. * اخبار خود را همراه عکس مربوطه به مطبوعات و سایتها بفرستید. * مرتبا سایتها و روزنامه ها و مجلات را برای یافتن فرصت های روابط عمومی بخوانید. * برای سایتها و مطبوعات مقالات «راهنما» درباره حوزه تخصصی کسب و کارتان بفرستید.
خدمات مشتری و رابطه با مشتری
* از مشتریان تان بخواهید که بازگردند. * تماس های تلفنی مشتریان را بدون فوت وقت پاسخ دهید. * روی دستگاه پیامگیر تلفن، اطلاعات مهم مانند ساعات کار شرکت، مکان و فرد پاسخگو را ضبط کنید. * روی دستگاه پیامگیر تلفن، پیامی بیادماندنی یا «نکته روز» را ضبط نمایید. * برای مشتریان تان نمایش یا هر رویداد جالب دیگر را سازماندهی کنید یا بلیت تئاتر و سینما و... برایشان بفرستید. * در دفترتان با حضور مشتریان یک سمینار برگزار کنید. * تشکرنامه های دستنویس خوش خط برای مشتریان بفرستید. می توانید برای جشن تولدشان یا سایر مناسبت های سال، کارت تبریک ارسال کنید. * مقالات جالب را کپی کنید و همراه کارت ویزیت و بروشورتان برای مشتریان کنونی یا بالقوه بفرستید. * بخشی از وب سایت خود را به نظرات مشتریان اختصاص دهید.
تبلیغات
* در فصل های اوج فعالیت تجاری برای کسب و کارتان تبلیغ کنید. * یک ایمیل و شماره تلفن راحت و بیاد ماندنی بگیرید. * برای سایت اینترنتی خود، آدرس بیادماندنی انتخاب کنید و آن را در کلیه ارتباطات بازرگانی قید نمایید. * از طریق پست مستقیم، کسب و کار خود را مشترکا با سایر حرفه ای ها تبلیغ کنید. * در یک دایرکتوری ویژه یا کتاب زرد تبلیغ نمایید. * در همه سایتهایی که تبلیغ رایگان میپذیرند تبلیغ کنید. * به منظور دستیابی به بازارهای خارجی، آگهی دو یا چند زبانه چاپ کنید. این آگهی را در نشریه ای پرمخاطب قرار دهید. * به مشتریان خود هدایای تبلیغاتی نظیر خودکار، پدماوس یا ماگ بدهید. * درون پاکت نامه یا مرسولات پستی، چیزی برجسته بگذارید تا کنجکاوی گیرنده تحریک شود. * برچسب های جالبی برای نصب روی شیشه اتومبیل طراحی و بین مشتریان توزیع کنید. * آگهی های خود را کدگذاری و نتایج شان را دنبال کنید. * حامی مالی یک مسابقه ورزشی یا برنامه رادیویی و تلویزیونی شوید.
رویدادهای ویژه
* در دبیرستان ها سخنرانی کنید و به دانشجویان درباره حرفه آینده شان توصیه کنید. * بخشی از وقت و پول خود را به سازمان های خیریه یا غیرانتفاعی اختصاص دهید و نتایج آن را در مطبوعات و سایتها به چاپ برسانید. * یک سی دی یا فیلم آموزشی درباره خدمات خود تهیه کنید و رایگان توزیع نمایید. * کتاب تالیف کنید
ایده های فروش
* روزنامه ها و نشریات تخصصی را برای به دست آوردن فرصت های تازه تجاری و آگاهی یافتن از عزل و نصب های شرکت ها بخوانید. * شعارها و استراتژی های بازاریابی تان را به اطلاع وکیل، حسابدار، بانکدار، تعمیرکار و کانون تبلیغاتی تان برسانید و بدین ترتیب نیروی فروش خود را به رایگان گسترش دهید. * ساعات فعالیت خود را افزایش دهید. * حتی در ایام تعطیل گروهی را جهت ارائه خدمات به مشتریان اختصاص دهید. * نمونه های محصولات خود را در دفترتان به نمایش بگذارید. * به مشتریان سابق تلفن بزنید , ایمیل بزنید و یا برایشان نامه بفرستید تا آنها را دوباره جذب کنید. * از طریق اینترنت سفارش بگیرید. * به مشتریان اینترنتی خود اطمینان دهید که سیستم امنیتی سایت شما قابل اعتماد است. * از زمان پاسخگویی به سفارش ها بکاهید و روند سفارش مجدد را تسهیل کنید.
نوشته : جویس بوسک Joyce Bosc
بر گرفته از : روزنامه تفاهم |